Sindicatul minerilor de la Roşia Montană cere ca spoturile de promovare a proiectului să fie iar difuzate

| 16 oct, 2013

Sindicatul "Viitorul Mineritului" (SVM) a solicitat, astăzi, Curţii de Apel Bucureşti suspendarea şi anularea deciziei Consiliului Naţional al Audiovizualului (CNA) de marţi, de oprire de la difuzare a spoturilor de promovare a proiectului minier de la Roşia Montană.

"Oamenii din Roşia Montană au dreptul să-şi facă vocea auzită şi, doar pentru că unora nu le place ce aud, nu înseamnă că nu putem să ne apărăm dreptul la opinie şi la muncă", se arată într-un comunicat al sindicatului.

SVM mai spune că, "în calitate de titular al spoturilor publicitare suspendate", atacă această decizie în instanţă "pe baza a cinci argumente esenţiale: nu există o motivare a acestei decizii, în afara enumerării generale a unor articole de lege pe care este evident că nu le-am încălcat, luarea unei decizii cu privire la spoturile publicitare în cauză nu era inclusă pe ordinea de zi a şedinţei CNA din 15.10.2013, luarea unei decizii cu privire la spoturile publicitare s-a făcut cu încălcarea unui elementar drept la apărare al nostru, neavând în niciun fel posibilitatea să ne exprimăm punctul de vedere în respectiva şedinţă care a precedat decizia, decizia atacată a fost adoptată cu încălcarea normelor de ordine publică privitoare la procedura de vot, nefiind întrunit un cvorum valabil, şi decizia contestată a fost luată în absenţa punctului de vedere al Consiliului Român pentru Publicitate".

"Am solicitat instanţei să constate că decizia CNA este evident nelegală, pentru că e revoltător cum o instituţie a statului încalcă dreptul elementar la apărare şi la opinie", mai spune SVM, care se recomandă drept "o organizaţie non-profit care apără dreptul la muncă al oamenilor din zona minieră Roşia Montană şi împrejurimi" şi susţine că aceşti oameni vor fi lipsiţi, în virtutea deciziei CNA "de o modalitate legală şi democratică de manifestare a propriilor opinii şi a voinţei lor cu privire la proiectul minier în dezbatere".

CNA a analizat, marţi, 11 spoturi de promovare a proiectului de exploatare minieră de la Roşia Montană, difuzate între 1 septembrie şi 6 octombrie la principalele televiziuni naţionale, constatând că acestea încalcă legislaţia audiovizualului şi hotărând oprirea lor de la difuzare.

Subiectul Roşia Montană a fost analizat în şedinţa de marţi a CNA în absenţa membrilor Narcisa Iorga, Florin Gabrea şi Valentin Jucan. La dezbaterea pe această temă au participat Laura Georgescu, preşedintele CNA,Viorel-Vasile Buda, vicepreşedintele CNA, şi membrii Consiliului Lorand Turos, Monica Gubernat, Christian Mititelu, Cristina Trepcea, Răsvan Popescu şi Radu Călin Cristea, fiind întrunit cvorumul.

Prezent la şedinţa CNA de marţi, avocatul companiei Roşia Montană Gold Corporation, Sergiu Creţu, a solicitat Consiliului amânarea luării unei decizii pe subiectul Roşia Montană.

"Este o campanie complexă şi trebuie să aveţi un punct de vedere al anunţătorului, a celui care a făcut campania, iar pe agenda de lucru de pe site-ul CNA nu era inclusă şi problema spoturilor care promovează proiectul Roşia Montană. Anunţătorii au fost luaţi pe nepregătite, ar fi important pentru dumneavoastră să aveţi şi acel punct de vedere şi cred că ar trebui solicitat şi punctul de vedere al Consiliului Român pentru Publicitate (RAC)", a spus Sergiu Creţu.

CNA a decis, însă, să continue discutarea subiectului, având în vedere că la Consiliu au fost primite peste 2.000 de reclamaţii privind modul în care radiodifuzorii au reflectat subiectul proiectului de exploatare minieră de la Roşia Montană şi al protestelor celor care se opun acestui proiect.

La propunerea Laurei Georgescu, preşedintele CNA, Consiliul a hotărât să aplice o decizie de intrare în legalitate în privinţa celor 11 spoturi, fapt care presupune că acestea nu mai pot fi difuzate în forma actuală.

Decizia de oprire de la difuzarea pe TV a spoturilor de promovare a proiectului de la Roşia Montană (în forma în care au fost difuzate în perioada 1 septembrie - 6 octombrie) a fost luată de membrii CNA cu opt voturi "pentru" (Laura Georgescu, Lorand Turos, Monica Guberat, Viorel Vasile Buda, Christian Mititelu, Cristina Trepcea, Răsvan Popescu şi Radu Călin Cristea).

Aceşti membri ai CNA au considerat că aceste spoturi au încălcat articolul 29, aliniatul 1, litera f din Legea audiovizualului, potrivit căruia "Comunicările comerciale audiovizuale difuzate de furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie să respecte următoarele condiţii: să nu stimuleze comportamente dăunătoare sănătăţii sau siguranţei populaţiei".

De asemenea, CNA a considerat că spoturile respective nu au informat corect publicul, încălcând articolul 93 din Codul de reglementare a conţinutului audiovizual, potrivit căruia "Comunicările comerciale audiovizuale trebuie să respecte, indiferent de formă şi de durată, principiile de protecţie a minorului, de informare corectă a publicului, de respectare a demnităţii umane, de asigurare a unei concurenţe loiale".

Totodată, Consiliul a considerat că spoturile respective au încălcat articolul 104 din Codul de reglementare ale conţinutului audiovizual, potrivit căruia "Sunt interzise publicitatea şi teleshoppingul în care se utilizează practici comerciale înşelătoare sau practici comerciale agresive".

Potrivit monitorizării CNA, Antena 3 a difuzat 11 spoturi de promovare a proiectului de exploatare minieră de la Roşia Montană (88 de difuzări), B1 TV - 11 spoturi (135 de difuzări), Realitatea TV - 4 spoturi (15 difuzări), România TV - 11 spoturi (111 difuzări), TVR 1 - 10 spoturi (67 difuzări), TVR 2 - 10 spoturi (63 de difuzări), Acasă TV - 5 spoturi (25 de difuzări), Antena 1 - 9 spoturi (45 de difuzări), Kanal D - 5 spoturi (32 de difuzări), Prima TV - 8 spoturi (36 de difuzări), Pro TV - 4 spoturi (13 difuzări), Etno TV - 10 spoturi (45 de difuzări) şi Taraf TV - 11 spoturi (47 de difuzări).

Prezenţi la şedinţa de marţi a CNA, reprezentanţii principalelor televiziuni naţionale au spus că au difuzat spoturile privind subiectul Roşia Montană cu respectarea legislaţiei audiovizuale privind comunicările comerciale.

Pe de altă parte, potrivit monitorizării CNA, la postul B1 TV au fost trei emisiuni ("Capital TV", "Business B1" şi "Preţul aurului") sponsorizate de compania Roşia Montană Gold Corporation, în timp ce la România TV - 4 emisiuni ("Excelenţa românească", "România devreme", "Salarii, economica" şi "Ştiaţi că?") sponsorizate de RMGC.

loading...

Ştirile orei

Comentarii
Adauga un comentariu nou
COMENTARIU NOU
Login
Autorul este singurul responsabil pentru comentariile postate pe acest site si isi asuma in intregime consecintele legale, implicit eventualele prejudicii cauzate, in cazul unor actiuni legale impotriva celor afirmate.

ARTICOLE PE ACEEAŞI TEMĂ