POSTUL ADORMIRII MAICII DOMNULUI. Ortodocşii intră în Postul Sfintei Marii

| 01 aug, 2014

Creştinii ortodocşi intră vineri în postul Adormirii Maicii Domnului, numit popular postul Sfintei Marii sau al Sântămăriei, care durează două săptămâni, din care vor putea mânca peşte doar în 6 august şi în 15 august, ziua praznicului.

"Este un post care îi pregăteşte pe creştini pentru cele două mari praznice din luna august: Schimbarea la Faţă si Adormirea Maicii Domnului. Postul Adormirii Maicii Domnului este rânduit de Biserică spre aducerea aminte de virtuţile alese ale Sfintei Fecioare şi de postul cu care ea însăşi, după tradiţie, s-a pregătit pentru trecerea la cele veşnice", a explicat părintele Constantin Stoica, consilier patriarhal.

Ca vechime, este cel mai nou dintre cele patru posturi de durată din an (al Paştelui, al Sfinţilor Petru şi Pavel, al Sfintei Marii şi al Crăciunului). Originea lui trebuie căutată, probabil, prin secolul al V-lea, când cultul Maicii Domnului a început a cunoaşte o dezvoltare mai mare şi când sărbătoarea Adormirii ei a început a căpăta o mai mare importanţă. La început însă, nici timpul din an, nici durata şi nici felul postirii nu erau la fel peste tot. Unii, în părţile Antiohiei, posteau o singură zi (6 august), alţii mai multe zile (patru la Constantinopol, opt la Ierusalim). În Răsărit, posteau în luna august şi de aceea postul era numit şi Postul lui August, alţii în septembrie (apusenii, ca şi în prezent), iar alţii nu posteau deloc, socotind că sărbătoarea Adormirii este zi de mare bucurie, deoarece Maica Domnului a trecut de la amărăciunea pământească la bucuria cerească, unde stă în nemijlocită apropiere de Fiul ei iubit. Data şi durata postului au fost uniformizate în toată ortodoxia abia în secolul al XII-lea, la Sinodul local din Constantinopol, ţinut la 1166, sub patriarhul ecumenic Luca Crysoverghi, care a hotărât ca postul să înceapă la 1 august şi să dureze 14 sau 15 zile, până la Sărbătoarea Adormirii (15 august), aşa cum, de altfel, se practica mai înainte prin unele părţi.

Se lasă sec în seara zilei de 31 iulie, iar când această dată cade miercurea sau vinerea, se lasă sec cu o zi mai înainte, de asemenea, postul se prelungeşte şi în ziua sărbătorii înseşi, dacă aceasta cade miercurea sau vinerea, făcându-se dezlegare la untdelemn, peşte şi vin.

Postul Sântămăriei este mai uşor decât al Paştelui, dar mai aspru decât al Crăciunului şi al Sfinţilor Apostoli.

"Tipicul cel mare" şi învăţătura pentru posturi din "Ceaslovul mare" prescriu ajunare lunea, miercurea şi vinerea, până la ceasul al IX-lea (nouă ore de la răsăritul soarelui, în jur de ora 15.00), când se consumă mâncare uscată. Marţea şi joia se consumă legume fierte, fără untdelemn, iar sâmbăta şi duminica se dezleagă la untdelemn şi vin. La 6 august, când este cinstită sărbătoarea Schimbării la Faţă, în orice zi ar cădea, se face dezlegare la untdelemn, peşte şi vin. În timpul acestui post se citesc în bisericile mănăstireşti, zilnic, alternativ, cele două Paraclise ale Maicii Domnului. De fapt, este bine ca fiecare credincios să citescă zilnic în acest post "Paraclisul Maicii Domnului".

Creştinii ortodocşi au patru posturi mari într-un an. Postul Paştilor este cel mai lung şi cel mai aspru post (3 martie - 20 aprilie în 2014). Durata postului Sfinţilor Apostoli Petru şi Pavel, sau al Sânpetrului, depinde de data prăznuirii Sfintelor Paşti (anul acesta 16 - 29 iunie). Acest post începe întotdeauna în lunea după Duminica Tuturor Sfinţilor, prima după Rusalii. Se poate întâmpla, însă, ca prima duminică după Pogorârea Duhului Sfânt să cadă după data de 29 iunie. În această situaţie s-a rânduit ca postul să se ţină în cele trei zile de dinaintea sărbătorii Sfinţilor Apostoli.

Celelalte două posturi de durată din anul bisericesc, cu dată neschimbătoare, sunt Postul Adormirii Maicii Domnului, şi Postul Crăciunului sau al Naşterii Domnului, între 14 noiembrie şi 24 decembrie.

loading...

Ştirile orei

9 Comentarii
Adauga un comentariu nou
COMENTARIU NOU
Login
Autorul este singurul responsabil pentru comentariile postate pe acest site si isi asuma in intregime consecintele legale, implicit eventualele prejudicii cauzate, in cazul unor actiuni legale impotriva celor afirmate.
12 aug, 2014
Cuviosul Portofenie
Fiindcă nu are încredere în băncile de spéŕmã, un preot a decis să-şi ţină spéŕma în sfântul potir

O consecinţă directă a crizei este că tot mai puţini oameni au încredere în bănci, inclusiv băncile de spéŕmã, arată un sondaj recent. Astfel, un preot inventiv a decis să-şi păstreze spéŕma în sfântul potir, departe de privirile curioase ale credincioşilor sau de eventualele enoriaşe care poftesc la boaşele părintelui.

“Să-mi depun spéŕma la bancă ? Aţi înnebunit ? Nu mi-aş depune nici măcar banii pe care-i obţin prin jupuirea fraierilor care vin să-mi asculte sporovăiala duminicală.” a spus părintele Maricel Pedofileanul. “Ăia de la bancă sunt nişte incapabili, poţi să te trezeşti că îţi pierzi în câteva clipe spéŕma de-o viaţă. Eu fac muncă manuală la fiecare rugăciune, nu vreau să mă trezesc că pleacă vreunul cu toată averea mea într-o valiză.”

Pe de altă parte, există preoţi care aleg să-şi păstreze spéŕma în cădelniţă sau în sticlele cu vin liturgic: “Credincioşii sunt de-a dreptul înnebuniţi după vinul liturgic. Într-adevăr, unii se mai întreabă din când în când de ce are gust bizar şi consistenţă cleioasă, dar le spunem că acest lucru se petrece datorită credinţei noastre bimilenare, vii şi nealterate. Intenţionăm ca în viitorul apropiat să introducem în parohii moaşte marinate în spéŕmã, dar acestea vor fi rezervate enoriaşilor premium, acelora care ne fac reclamă pe net sau postează pe Facebook citate din Arsenie Boca, Ilie Cleopa, Iustin Pârvu şi Petre Ţuţea.”
05 aug, 2014
Părintele Cleopache
Maica Ecaterina şi maica Filofteia sunt prezente la slujba de Izvorul Tămăduirii:
- Ai luat agheasmă ?
- Eee, am luat p~~a.
- Şi eu, ca proasta, am luat agheasmă !

******
Măicuţele mergeau pe bicicletă prin curtea mănăstirii. Maica stareţă:
- Nu mai faceţi atâta gălăgie, fetelor, că vă pun şaua la loc !

******
Un fost elev, la reuniunea de 10 ani, se adresează profesorilor săi din liceu:
- Stimaţii mei profesori, mă tot frământă o întrebare: chiar atât de idiot eram, de mă tot lăsaţi corigent ?
- Vaaai, se poate, părinte ?

******
Merge o femeie la un popă:
- Părinte, spovedeşte-mă. I-am făcut l~~a lui bărbatu-mi-o.
- Femeie, spune de trei ori Tatăl Nostru şi apoi mergi la râu să te speli pe mâini !
Pleacă femeia să se spele după ce a spus Tatăl Nostru, apoi ajunge acasă.
Soţul: Unde ai fost Mărie ?
- La râu, să mă spăl.
- Si cụ cine te-ai întâlnit acolo ?
- Cụ preoteasa, făcea gargară.

******
De ce merge Iisus pe apă ?
- Orice rąhąt pluteşte.

******
Care este numele real al lui Iisus ?
- Conchita Wurst.

******
Un pedofil, după moarte, rătăcind pe la poarta Raiului, îl întreabă pe Sfântul Petru: “Îl caut pe pruncul Iisus. Este aici ?”

******
De ce Iisus nu s-a născut în Epoca de Piatră ?
- Pentru că nu existau cuie.

******
Care este diferenţa dintre Iisus şi o icoană a lui Iisus ?
- Pentru icoană ai nevoie de un singur cui.

******
Care este deosebirea dintre o femeie şi o biserică ?
- În biserică mai întâi intri şi tocmai apoi te rogi.

******
De ce moare Iisus în fiecare an ?
- De supărare, pentru că vede că ortonauţii sunt din ce în ce mai idioţi.

******
Se poate ruga un ortonaut în patru labe ?
- Evident că da: una de dimineaţă, două la prânz şi una seara.
02 aug, 2014
Părintele Potlogărie
Fiilor, vă prezint ghidul de mântuire rapidă al părintelui Potlogărie.

Iată principalii paşi:
1. Intraţi în biserică facând semnul sfintei cruci şi rostind „Eu pup poala popii, popa pupă poala mea”;
2. Pe furiş, vă îndopaţi cu sarmalele furate din mâinile babei de lângă voi;
3. Vă spălaţi pe dinţi cu agheasmă pentru că va trebui sa língeţí icoanele din biserică. Ideea e să nu mai aveţi resturi de sarmale pe dinţi, astfel încât să nu le îmbăloşaţi;
4. Intraţi în altar şi cotizaţi la buzunarul meu pentru că altfel nu vă permit să molfăiţi ciolanele profanate (a.k.a. sfintele moaşte);
5. După ce în prealabil v-am dat lumină de sub sutană, vă îndepărtaţi împărţind coate şi pumni babelor si ortonauţilor zeloşi;
6. La sfârşit, cu o satisfacţie imensă că aţi putut molfăi sfintele moaşte ale Ciocănitoarei Woody şi aţi reuşit să ieşiţi pe poarta bisericii, plini de evlavie, începeţi să trageţi rafale de băşíní cu stropi, pentru a vă demonstra dreapta credinţă.

Ghidul de mântuire rapidă al părintelui Potlogărie nu poate da greş. Efect duhovnicesc garantat.
02 aug, 2014
Arsenie Boca
Agheasma pe care am băut-o zilele trecute mi-a dat o ęręcţíe nemaiîntâlnită, de au început fraţii de la schitul nostru să mă strige Părintele Trepied. A trebuit sa înnoptez cu fiecare dintre călugari ca să mi se tragă la loc mădularul cel scârbavnic şi aducător de păcat. Dimineaţa, când mă trezeam, îmi luam coşul şi mergeam să culeg castraveţii din fiecare chilie. Un efect secundar a constat în faptul că mi-a aparut acnee pe bųcí. Părintele Papącíơc mi-a spus că numai prin post, rugăciune si abţinere de la pręącųrvíe (cu alţi călugări şi copii) reuşeşti să te vindeci de acneea de pe bųcí şi de toate cele lumeşti. Nu cred ca am să mă pot abţine deoarece ieri mi-a tot dat târcoale maica Ecaterina mişcându-şi ląscív ţâţele.
Doamne ajută !
02 aug, 2014
Iustin Pârvu
Dacă crezi că e momentul să se facă liturghie,
Pune-ţi sutana de aur, prinde-ţi părul c-o scufie.
Dacă vrei să dai cu-agheasmă ca să strângi de-o mică plasmă,
Ia busuiocul din grădină, bagă schema cea divină.
Orice moliftă îţi place, fă acuma cum îţi spun,
Vezi tămâia care zace şi mai dă-i cu fum !

Bate clopotul mai tare dacă vrei să mântuieşti,
Bagă-ţi limba în icoane dacă vrei să preaslăveşti !
Bate clopotul mai tare dacă vrei s-o arzi divin,
Bagă-ţi capu-n pangar, bagă-ţi capu-n pelerin !

Daca vrei să schimbi oraşul, dacă nu-ţi mai place Iaşiul,
Ia o nouă parohie, mai avută ca să fie,
Bagă cântul mult mai tare, ia un sponsor mai cu stare !
Daca ai intenţii bune dar vrei şi subvenţie,
Orice moliftă îţi place, fă acuma cum îţi spun,
Vezi tămâia care zace şi mai dă-i cu fum !

Bate clopotul mai tare dacă vrei să mântuieşti,
Bagă-ţi limba în icoane dacă vrei să preaslăveşti !
Bate clopotul mai tare dacă vrei s-o arzi divin,
Bagă-ţi capu-n pangar, bagă-ţi capu-n pelerin !

ARTICOLE PE ACEEAŞI TEMĂ